Učiteljice Hrvatskoga jezika Katarina Franjo i Danijela Sunara-Jozek u sklopu izvannnastavnih aktivnosti koje vode (Medijske grupe i Novinarsko-literarne grupe) prijavile su projekt pod nazivom Kajkavska zvučna čitanka na Poziv za financiranje projekata u sklopu izvannastavnih aktivnosti osnovnih i srednjih škola te učeničkih domova u školskoj godini 2024./2025. koji je raspisalo Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih.
Odlukom o financiranju navedenom projektu dodijeljeno je 1.185,00 eura. Od navedenog novčanog iznosa pribavljena je tehnologija potrebna za snimanje i montiranje zvučnih zapisa: laptop, mikrofoni za snimanje, diktafon i zavičajna knjižna građa – kajkavska poezija Miroslava Dolenca Dravskoga, Frana Galovića, Božice Jelušić, Paje Kanižaja…
Ciljevi projekta su: poticati stvaranje vlastitih medijskih sadržaja za učenje jezika, poticati uporabu i njegovanje zavičajnoga (kajkavskoga) govora, razvijati ljubav prema kajkavštini i čitanju općenito, snimiti kajkavsku zvučnu čitanku, čuvati jezičnu tradiciju svojega zavičaja te zavičajni jezični identitet, poticati suradničko učenje, druženje i na taj način pridonijeti očuvanju mentalnoga zdravlja naših učenika.
Potreba za provođenjem ovoga projekta proizašla je iz dugogodišnjega rada s učenicima u redovnoj nastavi, dopunskom radu, na projektima te u izvannastavnim aktivnostima.
Iako smo škola u kojoj se oduvijek njeguje zavičajnost i kajkavština, kod većine učenika primijećeno je djelomično razumijevanje i uporaba (govorena i pisana) njihova materinskoga jezika. Učenici se sve više koriste mješavinom kajkavskoga, standardnoga, razgovornoga jezika i jezika društvenih mreža. Od 2021. do 2023. provedeno je mikroistraživanje (u našoj i nekoliko okolnih škola) kojim je to potvrđeno.
Zvučna čitanka je multimedijski oblik, odnosno didaktičko sredstvo koji se u suvremenoj nastavi već dugo koristi, ali je u postojećim zvučnim čitankama različitih nakladnika malo kajkavskih tekstova. Postojanje takve čitanke trebalo bi potaknuti naše učenike na češće čitanje kajkavske književnosti, češće govorenje i pisanje na kajkavštini.
Smatramo važnim za naše učenike da imaju takav autentičan zvučni izvor za nastavu književnosti, ali i jezika i komunikacije u svrhu usvajanja govornih vrednota te učenje naglasaka standardnoga jezika uspoređujući s naglascima u dijalektu.
U fotogaleriji možete vidjeti dio provedenih aktivnosti s učenicima koji su snimali vlastito čitanje kajkavskih pjesama Miroslava Dolenca Dravskoga, a slijede i radionice sa zavičajnim književnicima koji će čitati svoje kajkavske pjesme što će činiti dio spomenute zvučne građe.
Danijela Sunara-Jozek